GESCHIEDENIS

De geschiedenis van befaamde bedrijven begint wel vaker in een garage. In ons geval is dat de ‘Benelli Garage’, waar de zes Benelli-broers Giuseppe, Giovanni, Francesco, Filippo, Domenico en Tonino in 1911 motoronderdelen begonnen te herstellen en produceren. In 1921 werd de ‘Velomotore’ gecreëerd, een tweetakt-eencilinder van 75 cm³, gemonteerd op een fietsframe. Een jaar later was het de beurt aan de Motoleggera van 98 cm³, die onmiddellijk in de smaak viel bij het toemalige publiek.

Heel wat legendarische rijders reden ooit met Benelli-motoren. Grote namen waren uiteraard Tonino, maar ook Ambrosini, Saarinen, Hailwood en Carruthers. Eind jaren zestig verscheen de laatste motor van het familiebedrijf op de markt: de Tornado 650. Daarna veranderde de onderneming voor het eerst van eigenaar, maar werd de motorproductie voorgezet in Pesaro, met de baanbrekende zescilinders-in-lijn van 750 en 900 cm³. Deze motoren werden tot in het begin van de jaren tachtig gebouwd.

In 2001 begon de productie van het eerste, volledig nieuw gamma met drie motoren, met de erg succesvolle supersport motor Tornado 899 cm³ Limited Edition. Met de toevoeging van de Tornado Naked Tre, en later de Tre-K met een inhoud van 899 en 1.131 cm³ was Benelli helemaal terug in het segment van de sportmotoren met grote cilinderinhoud.

Vandaag maakt Benelli deel uit van het Chinese groep Qianjiang (QJ), een bedrijvengroep die jaarlijks meer dan 1,2 miljoen tweewielers bouwt.